Pencapaian Piagam Pelanggan
- Jumlah paparan: 27067
PIAGAM PELANGGAN PTJT
** Pencapaian Piagam Pelanggan Pejabat Tanah & Jajahan Tumpat ini adalah berdasarkan bulan Julai 2023 - Disember 2023**
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
Kami berusaha untuk memberikan Perkhidmatan yang baik kepada orang ramai dengan berusaha meningkatkan kualiti. Pentadbiran, Kewangan dan Teknologi Maklumat secara menyeluruh selaras dengan matlamat untuk menuju Arah Kecemerlangan Perkhidmatan Awam.
Bagi maksud ini kami bersedia :-
- Menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan pejabat ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :-
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1 |
Urusan Pengesahan Dalam Jawatan |
1 hari |
100% |
2 |
Urusan Permohonan-Permohonan
|
2 Hari 2 Hari 2 Hari 2 Hari 7 Hari |
100% |
3 |
Urusan Kes-Kes Tatatertib ( Selepas Tarikh Mesyuarat Panel Penasihat Tatatertib Jabatan) |
7 hari |
100% |
4 |
Proses Kelulusan Lesen Permit Hiburan |
2 hari |
100% |
5 |
Laporan Aduan Awam |
3 hari |
100% |
6. |
Proses Pembelian Inventori Dan Harta Modal |
7 hari |
100% |
7. |
Proses Pengeluaran Pesanan Tempatan Dan Inden Kerja Yang Telah Lengkap |
3 hari |
100% |
8. |
Proses Penyediaan Baucer Bayaran Dengan Pesanan Tempatan Dan Tanpa Pesanan Tempatan |
3 hari |
100% |
9. |
Penyediaan Pembayaran Emolumen |
5 hari |
100% |
10. |
Penyediaan Penyata Penyesuaian Bulanan/Flimsi (Selepas Akhir Bulan Berkenaan) |
5 hari |
100% |
11. |
Penyediaan Permohonan Elaun Perjalanan Dan Elaun Lebih Masa |
5 hari |
100% |
12. |
Penyediaan Pembayaran Elaun Penghulu Jajahan
|
3 hari |
98% |
BAHAGIAN PEMBANGUNAN
Kami berusaha untuk memberikan Perkhidmatan yang baik kepada orang ramai dengan berusaha meningkatkan kualiti.Pembangunan secara menyeluruh selaras dengan matlamat untuk menuju Arah Kecemerlangan Perkhidmatan Awam.
Bagi maksud ini kami bersedia :-
1. Menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan pejabat ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :-
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1 |
Pendaftaran kontraktor |
15 Minit |
100% |
2 |
Tender sebut harga |
2 Minggu |
100% |
3 |
Proses Bilangan tuntutan |
2 Minggu |
100% |
4 |
Tabung Serambi Mekah |
8 Minggu |
100% |
BAHAGIAN TANAH
UNIT PELUPUSAN TANAH
Kami berusaha untuk memberikan Perkhidmatan yang baik kepada orang ramai dengan berusaha meningkatkan kualiti.Pelupusan Tanah secara menyeluruh selaras dengan matlamat untuk menuju Arah Kecemerlangan Perkhidmatan Awam
Bagi maksud ini kami bersedia :-
1. Menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan pejabat ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :-
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1 |
PERMOHONAN MILIK TANAH KERAJAAN (INDIVIDU) |
1 TAHUN |
|
2 |
PERMOHONAN TARAF ANAK KELANTAN |
3 BULAN |
|
3 |
PEMBETULAN KESILAPAN DALAM DOKUMEN HAKMILIK |
1 BULAN |
|
4 |
PERMOHONAN SERAH BALIK SEBAHAGIAN/ KESELURUHAN TANAH |
5 BULAN |
|
5 |
PERMOHONAN PAJAKAN TANAH RIZAB |
8 BULAN |
|
6 |
PERMOHONAN PENGAMBILAN BALIK TANAH |
14 BULAN |
|
7 |
PERMOHONAN MILIK TANAH KERAJAAN (AGENSI) |
10 BULAN |
|
8 |
PERMOHONAN HAK MILIK SAMBUNGAN (GERAN HILANG/ROSAK) |
5 BULAN |
|
9 |
PERMOHONAN PERINTAH JUAL LELONG AWAM |
11 BULAN |
|
10 |
PERMOHONAN PELANJUTAN TEMPOH PAJAKAN |
4 BULAN |
|
11 |
PERMOHONAN LESEN PENDUDUKAN SEMENTARA (T.O.L) |
6 BULAN |
|
12 |
PERMOHONAN MENGESAH TANAH PERMINTAAN MAKBUL(A.A) |
2 MINGGU |
|
UNIT PEMBANGUNAN TANAH
Kami berusaha untuk memberikan Perkhidmatan yang baik kepada orang ramai dengan berusaha meningkatkan kualiti Pembagunan Tanah secara menyeluruh selaras dengan matlamat untuk menuju Arah Kecemerlangan Perkhidmatan Awam
Bagi maksud ini kami bersedia :-
1. Menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan pejabat ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :-
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1. |
PERMOHONAN PECAH SEMPADAN / BAHAGIAN /CANTUMAN |
7 BULAN |
|
2. |
PERMOHONAN UBAH SYARAT PECAH SEMPADAN SERENTAK |
8 BULAN |
|
3. |
PERMOHONAN SERAH BALIK DAN BER! MILIK SEMULA |
8 BULAN |
|
4. |
PERMOHONAN UBAH SYARAT |
6 BULAN |
|
5. |
PERMOHONAN HAK LALULALANG |
4 BULAN |
|
6. |
PERMOHONAN TUNJUK SEMPADAN (FT) |
4 BULAN |
|
7. |
PERMOHONAN PINDAHMILIK/PAJAKAN/GADAIAN - SEKSYEN 120 KANUN TANAH NEGARA · Pindahmilik/gadaian · E-consent
- SEKSYEN 104 - SEKSYEN 13 A |
6 BULAN 2 MINGGU
6 BULAN 6 BULAN |
|
8. |
PERMOHONAN PERMIT BAHAN BATUAN (PERMOHONAN BARU) |
3 BULAN |
|
9. |
BAYARAN ROYALTI BAHAN BATUAN |
1 HARI BEKERJA |
|
10. |
TEKNIKAL - Permohonan mendapatkan pelan surih |
1 HARI BEKERJA |
|
UNIT PENDAFTARAN
Kami berjanji untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada orang ramai dengan berusaha meningkatkan kualiti. Urusan Pendaftaran Tanah secara menyeluruh selaras dengan matlamat untuk menuju Arah Kecermelangan Perkhidmatan Awam.
Bagi maksud ini kami bersedia :-
- Menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan pejabat ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :-
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1. |
CABUTAN/CARIAN RASMI/CARIAN PERSENDIRIAN |
1 HARI BEKERJA |
|
2. |
PERMOHONAN PENDAFTARAN PINDAHMILIK/GADAIAN/MELEPAS GADAIAN |
1 HARI BEKERJA |
|
3. |
PENDAFTARAN SURAT KUASA WAKIL |
1 HARI BEKERJA |
|
4. |
CARIAN RASMI (MANUAL) |
5 HARI BEKERJA |
|
5. |
PENDAFTARAN PERINTAH PESAKA |
7 HARI BEKERJA |
|
6. |
PENDAFTARAN HAKMILIK BAGI PERMOHONAN PECAH BAHAGIAN/ PECAH SEMPADAN ( 1 FAIL 10 HAKMILIK) |
5 HARI BEKERJA |
|
7. |
PENDAFTARAN UBAH SYARAT |
1 HARI BEKERJA |
|
8. |
PENDAFTARAN PEMASUKAN KAVEAT |
1 HARI BEKERJA |
|
9. |
PENDAFTARAN HAKMILIK BAHARU (QT) |
1 HARI BEKERJA |
|
10. |
PENDAFTARAN GERAN HILANG/ROSAK (1 HAKMILIK) |
3 BULAN |
|
11. |
PENDAFTARAN HAKMILIK BAGI PERMOHONAN MILIK TANAH |
1 BULAN |
|
12. |
PENDAFTARAN HAKMILIK KEKAL GANTI HAKMILIK SEMENTARA |
1 HARI BEKERJA |
|
13. |
PERMOHONAN UNTUK MENDAPATKAN SALINAN HAKMILIK BAGI (1 HAKMILIK) |
1 HARI BEKERJA |
|
14. |
PERMOHONAN MEMBETULKAN KESILAPAN, NAMA/ NO. KAD PENGENALAN (SEKSYEN 380 KTN 1965) |
1 HARI BEKERJA |
|
15. |
PENUKARAN GERAN MANUAL KE KOMPUTER |
1 HARI BEKERJA |
|
UNIT HASIL
Kami bersedia menerima dan menyelesaikan masalah orang ramai yang berurusan dengan unit ini dalam suasana mesra dan sedia membantu.
- Menjanjikan perkhidmatan yang berkualiti dan efisyen.
2. Melaksanakan tugas-tugas mengikut piawaian seperti berikut :
BIL |
PERKARA |
TEMPOH MASA |
PENCAPAIAN |
1. |
URUSAN PEMBAYARAN BAGI SEMUA URUSAN |
1 HARI BEKERJA |
|
2. |
PERMOHONAN MENDAPATKAN SALINAN RESIT |
1 HARI BEKERJA |
|
3. |
SEMAKAN BIL CUKAI TANAH |
1 HARI BEKERJA |
|
4. |
MENYELESAIKAN SEBARANG PERTANYAAN BERKAITAN CUKAI TANAH |
1 HARI BEKERJA |
|