A-
ms Malay en English
faq hubungi kami aduan dan maklumbalas peta laman

OBJEKTIF BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN

  • Memberi perkhidmatan yang sempurna dalam mengurus majlis dan  keraian, perayaan  diperingkat jajahan.
  • Memastikan keselamatan pegawai dan kakitangan berada dalam keadaan selamat.
  • Menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan yang cekap dan berkesan kepada pelanggan dalaman dan luaran supaya kehendak-kehendak mereka dapat dicapai.
  • Melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan  termasuk penggawa dan penghulu.
  • Melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan pentadbiran kewangan termasuk mengurus semua tuntutan bayaran elaun perjalanan, gaji, pembelian bekalan dan inventori dan perkhidmatan serta menyediakan rekod.
  • Memberikan khidmat sokongan teknikal dalam teknologi maklumat dan komunikasi kepada penjawat awam dan komuniti ke arah merealisasikan Program Kerajaan Elektronik di Peringkat  Jajahan
  • Menyelaras dan mengawasi penggunaan sistem, peralatan, server dan lain-lain yang berkaitan.
  • Membangun dan mengemaskini Laman Web Jabatan.
  • Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota termasuk latihan pengguna.
  • Mewujudkan jentera Pentadbiran Jajahan yang cekap, cemerlang dan berkualiti.
  • Mempertingkatkan sistem pembangunan teknologi informasi yang bersepadu.
  • Menguruskan dan mewakili hal-hal keselamatan.

 

OBJEKTIF UNIT PENTADBIRAN DAN KEWANGAN

  • Mengurus hal ehwal pentadbiran dan kewangan secara efektif dan efisyen supaya dapat meningkatkan kualiti pengurusan pentadbiran peringkat Jajahan
  • Mengawasi disiplin dan memproses tindakan tatatertib.
  • Mengurus segala cuti, menyedia dan memproses dokumen persaraan.
  • Menyelaras kursus-kursus, seminar dan bengkel bagi meningkatkan kefahaman tenang dasar dan peraturan kerja semasa.
  • Menyelaras Penilaian Prestasi Tahunan Dan Panel Pengurusan Sumber Manusia (PPSM).

 

OBJEKTIF UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT

  • Memberikan khidmat sokongan teknikal dalam teknologi maklumat dan komunikasi kepada penjawat awam dan komuniti ke arah merealisasikan Program Kerajaan Elektronik di Peringkat  Jajahan
  • Menyelaras dan mengawasi penggunaan sistem, peralatan, server dan lain-lain yang berkaitan.
  • Membangun dan mengemaskini Laman Web Jabatan.
  • Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota termasuk latihan pengguna.

 

OBJEKTIF UNIT KERAIAN

  • Menyelaras, mengatur dan melaksanakan program-program berbentuk sambutan, keraian dan majlis rasmi kerajaan negeri dan persekutuan di peringkat daerah, mukim dan kampung.
  • Menyelaras dan mengadakan pelbagai mesyuarat peringkat di Jajahan

 

OBJEKTIF UNIT KESELAMATAN

  • Membantu BKN Jajahan  sebagai S/U Keselamatan Jajahan Dan S/U Pengurusan Dan Bantuan Bencana Jajahan.
  • Merancang dan melaksanakan kempen-kempen bersama dengan agensi berkaitan.

TERBAHAGI KEPADA DUA BAHAGIAN IAITU:-

 

1) PEMBANGUNAN MASYARAKAT

2) PEMBANGUNAN FIZIKAL 

 

FUNGSI

MENGAWAL & MENGAGIHKAN PERUNTUKAN PROGRAM & PROJEK PEMBANGUNAN NEGERI KEPADA WAKIL RAKYAT/PENYELIA DUN MELALUI PEJABAT DUN YANG TERLIBAT.

MATLAMAT

MEMASTIKAN SEMUA PERUNTUKAN BAGI PROGRAM & PROJEK PEMBANGUNAN NEGERI YANG TELAH DILULUSKAN OLEH KERAJAAN NEGERI DAPAT DISALURKAN DENGAN CEKAP DAN SISTEMATIK.

------------------------------------------------------------------------------

FUNGSI

MERANCANG, MENYELARAS & MELAKSANAKAN PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN KECIL DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.

MATLAMAT

MEMASTIKAN SEMUA PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN DAPAT DILAKSANAKAN DENGAN SEMPURNA MENGIKUT PROSEDUR/TATACARA YANG BETUL DAN MENCAPAI PIAWAIAN PROJEK YANG TELAH DITETAPKAN.

------------------------------------------------------------------------------

FUNGSI

MENYELARAS PERUNTUKAN DAN PELAKSANAAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.

MATLAMAT

MEMASTIKAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DAPAT DILAKSANAKAN DENGAN CEKAP DAN BERKESAN SELARI DENGAN DASAR KERAJAAN NEGERI.

------------------------------------------------------------------------------

FUNGSI

MENYELARAS PEMBAYARAN BAGI PELAKSANAAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.

MATLAMAT

MEMASTIKAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN YANG TELAH DILAKSANAKAN DENGAN SEMPURNA INI DAPAT DIBAYAR MENGIKUT PERUNTUKAN YANG TELAH DILULUSKAN.

APA ITU EKSA

MAMPU telah mengambil inisiatif untuk menambahbaik pelaksanaan Amalan 5S yang kini dijenamakan semula kepada Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA). Langkah ini selaras dengan usaha memperkukuhkan budaya organisasi berprestasi tinggi dan inovatif dalam kalangan agensi–agensi sektor awam melalui penyediaan persekitaran, budaya kerja serta nilai yang menjadi amalan seluruh warga agensi sektor awam.

Secara khususnya, penjenamaan semula ini dilaksanakan bertujuan untuk membolehkan agensi kerajaan:
1.    memperluas pelaksanaan di agensi-agensi Kerajaan bagi mewujudkan persekitaran yang kondusif;
2.    meningkatkan imej korporat;
3.    menyemarakkan aktiviti kreativiti dan inovasi selaras dengan tuntutan pihak berkepentingan;
4.    menggalakkan aktiviti ke arah mewujudkan persekitaran hijau melalui pembudayaan Amalan Hijau; dan
5.    memastikan elemen pengauditan memenuhi keperluan kepelbagaian agensi Kerajaan.

Selain daripada itu, EKSA juga memperkenalkan model penilaian dan pengauditan baharu yang merangkumi Kriteria Generik dan Kriteria Khusus dengan turut mengambil kira kepelbagaian premis agensi Kerajaan mengikut jenis-jenis perkhidmatan yang diberikan. Pendekatan one-size-fits-all yang dipraktikkan sebelum ini didapati kurang memadai untuk memenuhi keperluan kepelbagaian agensi Kerajaan pada masa ini. Justeru, penilaian EKSA ini akan disesuaikan mengikut lokaliti agensi yang diaudit.

Kesimpulannya, EKSA yang diperkenalkan ini bukan bertujuan untuk menggantikan konsep 5S yang telah sedia ada diamalkan, sebaliknya menambah baik elemen 5S tersebut dengan menyokong kepada pewujudan persekitaran kerja yang kondusif.

 

Bahagian Pembangunan Tanah


Kaunter Unit Pendaftaran

  • Mengeluarkan Surat Hakmilik
  • Gadaian dan melepas gadaian
  • Kaveat
  • Lien
  • Cabutan Tanah
  • Carian Rasmi Persendirian
  • Salinan Sah Dokumen
  • Pendaftaran Dan Pengeluaran QT
  • Pengeluaran Hakmilik Tanah Termasuk Negeri HS(1) Geran

 

Kaunter Unit Hasil

  • Memungut Segala Jenis Hasil Yang Di Bayar Oleh Pelanggan 
    (Perlu Kemukakan Resit Sebelum Pembayaran Dibuat)


Kaunter Unit Tanah

  • Permohonan Milik Tanah
  • Harta Pesaka
  • Tol : 
    1. Permit Batu Batan
    2. Permit Batu Pasir
  • Deposit Tanah
  • Menguruskan Kes-Kes Untuk: 
    1. Ubah Syarat Tanah
    2. Pecah Sempadan
    3. Penyataan / Catuan
    4. Lain-Lain Kes Di Bawah Kanun Tanah Negara 120, 104 dan 13A
    5. Permohonan Hakmilik Sambungan
    6. Permohonan Lelong Dan Lain-Lain

Penggunaan data atau penggunaan semula data hendaklah mematuhi Terma dan Syarat Penggunaan Data Terbuka Kerajaan 1.0 berikut:

Terma Penggunaan Data Terbuka Kerajaan 1.0.pdf_(16.92kb)

Terma Penggunaan ini ditadbir oleh undang-undang di bawah bidang kuasa dan pemilik data ialah pemilik utama bagi data tersebut.

KATALOG DATA TERBUKA

ID TAJUK FORMAT
1.

Data Permohonan dan Penyelesaian Urusan Tanah di Pejabat Tanah dan Jajahan Seluruh Negeri Kelantan

CSV, XLSX
2.

Arahan dan Pekeliling Yang Dikeluarkan Oleh Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Kelantan

 CSV, XLSX
3.

Guna Tanah di Negeri Kelantan Mengikut Jajahan

 CSV, XLSX
4.

Senarai Pejabat Tanah dan Jajahan Negeri Kelantan

 CSV, XLSX
5.

Pejabat Penggawa Seluruh Negeri Kelantan

 CSV, XLSX

 

Halaman 3 dari 4

  • Kemaskini Terakhir: Rabu 24 Julai 2024.
© Hakcipta Terpelihara {2018} Pejabat Tanah Dan Jajahan Tumpat. Paparan terbaik dengan IE 7.0, Google Chrome 10.0, Safari 4.0, Opera 10.0 atau Mozilla Firefox 3.0 dengan resolusi 1280 x 800.
KELGOV PPST

seo - LAMAN WEB RASMI PEJABAT TANAH DAN JAJAHAN TUMPAT

loker situbondo