Pekeliling
- Jumlah paparan: 16359
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 2 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 3 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 4 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 5 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 6 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 7 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 8 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 9 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 11 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 12 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 13 2017
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 14 2017
PEKELILING PTG 2018
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 1 2018
( PINDAAN KADAR CUKAI TANAH BAGI TANAH MILIK KERAJAAN PERSEKUTUAN MENGIKUT SEKSYEN 101 KANUN TANAH NEGARA 1965)
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 2 2018
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 3 2018
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 4 2018
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 5 2018
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 6 2018
PEKELILING PTG 2019
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 1 2019
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 2 2019
PEKELILING PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN KELANTAN BILANGAN 3 2019
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
- Jumlah paparan: 17195
OBJEKTIF BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
- Memberi perkhidmatan yang sempurna dalam mengurus majlis dan keraian, perayaan diperingkat jajahan.
- Memastikan keselamatan pegawai dan kakitangan berada dalam keadaan selamat.
- Menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan yang cekap dan berkesan kepada pelanggan dalaman dan luaran supaya kehendak-kehendak mereka dapat dicapai.
- Melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan termasuk penggawa dan penghulu.
- Melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan pentadbiran kewangan termasuk mengurus semua tuntutan bayaran elaun perjalanan, gaji, pembelian bekalan dan inventori dan perkhidmatan serta menyediakan rekod.
- Memberikan khidmat sokongan teknikal dalam teknologi maklumat dan komunikasi kepada penjawat awam dan komuniti ke arah merealisasikan Program Kerajaan Elektronik di Peringkat Jajahan
- Menyelaras dan mengawasi penggunaan sistem, peralatan, server dan lain-lain yang berkaitan.
- Membangun dan mengemaskini Laman Web Jabatan.
- Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota termasuk latihan pengguna.
- Mewujudkan jentera Pentadbiran Jajahan yang cekap, cemerlang dan berkualiti.
- Mempertingkatkan sistem pembangunan teknologi informasi yang bersepadu.
- Menguruskan dan mewakili hal-hal keselamatan.
OBJEKTIF UNIT PENTADBIRAN DAN KEWANGAN
- Mengurus hal ehwal pentadbiran dan kewangan secara efektif dan efisyen supaya dapat meningkatkan kualiti pengurusan pentadbiran peringkat Jajahan
- Mengawasi disiplin dan memproses tindakan tatatertib.
- Mengurus segala cuti, menyedia dan memproses dokumen persaraan.
- Menyelaras kursus-kursus, seminar dan bengkel bagi meningkatkan kefahaman tenang dasar dan peraturan kerja semasa.
- Menyelaras Penilaian Prestasi Tahunan Dan Panel Pengurusan Sumber Manusia (PPSM).
OBJEKTIF UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT
- Memberikan khidmat sokongan teknikal dalam teknologi maklumat dan komunikasi kepada penjawat awam dan komuniti ke arah merealisasikan Program Kerajaan Elektronik di Peringkat Jajahan
- Menyelaras dan mengawasi penggunaan sistem, peralatan, server dan lain-lain yang berkaitan.
- Membangun dan mengemaskini Laman Web Jabatan.
- Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota termasuk latihan pengguna.
OBJEKTIF UNIT KERAIAN
- Menyelaras, mengatur dan melaksanakan program-program berbentuk sambutan, keraian dan majlis rasmi kerajaan negeri dan persekutuan di peringkat daerah, mukim dan kampung.
- Menyelaras dan mengadakan pelbagai mesyuarat peringkat di Jajahan
OBJEKTIF UNIT KESELAMATAN
- Membantu BKN Jajahan sebagai S/U Keselamatan Jajahan Dan S/U Pengurusan Dan Bantuan Bencana Jajahan.
- Merancang dan melaksanakan kempen-kempen bersama dengan agensi berkaitan.
BAHAGIAN PEMBANGUNAN TANAH
- Jumlah paparan: 10289
Bahagian Pembangunan Tanah
Kaunter Unit Pendaftaran
- Mengeluarkan Surat Hakmilik
- Gadaian dan melepas gadaian
- Kaveat
- Lien
- Cabutan Tanah
- Carian Rasmi Persendirian
- Salinan Sah Dokumen
- Pendaftaran Dan Pengeluaran QT
- Pengeluaran Hakmilik Tanah Termasuk Negeri HS(1) Geran
Kaunter Unit Hasil
- Memungut Segala Jenis Hasil Yang Di Bayar Oleh Pelanggan
(Perlu Kemukakan Resit Sebelum Pembayaran Dibuat)
Kaunter Unit Tanah
- Permohonan Milik Tanah
- Harta Pesaka
- Tol :
- Permit Batu Batan
- Permit Batu Pasir
- Deposit Tanah
- Menguruskan Kes-Kes Untuk:
- Ubah Syarat Tanah
- Pecah Sempadan
- Penyataan / Catuan
- Lain-Lain Kes Di Bawah Kanun Tanah Negara 120, 104 dan 13A
- Permohonan Hakmilik Sambungan
- Permohonan Lelong Dan Lain-Lain
BAHAGIAN PEMBANGUNAN
- Jumlah paparan: 16747
TERBAHAGI KEPADA DUA BAHAGIAN IAITU:-
1) PEMBANGUNAN MASYARAKAT
2) PEMBANGUNAN FIZIKAL
FUNGSI
MENGAWAL & MENGAGIHKAN PERUNTUKAN PROGRAM & PROJEK PEMBANGUNAN NEGERI KEPADA WAKIL RAKYAT/PENYELIA DUN MELALUI PEJABAT DUN YANG TERLIBAT.
MATLAMAT
MEMASTIKAN SEMUA PERUNTUKAN BAGI PROGRAM & PROJEK PEMBANGUNAN NEGERI YANG TELAH DILULUSKAN OLEH KERAJAAN NEGERI DAPAT DISALURKAN DENGAN CEKAP DAN SISTEMATIK.
------------------------------------------------------------------------------
FUNGSI
MERANCANG, MENYELARAS & MELAKSANAKAN PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN KECIL DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.
MATLAMAT
MEMASTIKAN SEMUA PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN DAPAT DILAKSANAKAN DENGAN SEMPURNA MENGIKUT PROSEDUR/TATACARA YANG BETUL DAN MENCAPAI PIAWAIAN PROJEK YANG TELAH DITETAPKAN.
------------------------------------------------------------------------------
FUNGSI
MENYELARAS PERUNTUKAN DAN PELAKSANAAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.
MATLAMAT
MEMASTIKAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DAPAT DILAKSANAKAN DENGAN CEKAP DAN BERKESAN SELARI DENGAN DASAR KERAJAAN NEGERI.
------------------------------------------------------------------------------
FUNGSI
MENYELARAS PEMBAYARAN BAGI PELAKSANAAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN DENGAN PEJABAT DUN DAN AGENSI-AGENSI LAIN.
MATLAMAT
MEMASTIKAN PROJEK-PROJEK KECIL PEMBANGUNAN YANG TELAH DILAKSANAKAN DENGAN SEMPURNA INI DAPAT DIBAYAR MENGIKUT PERUNTUKAN YANG TELAH DILULUSKAN.
Program EKSA
- Jumlah paparan: 16942
APA ITU EKSA
Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)
MAMPU telah mengambil inisiatif untuk menambahbaik pelaksanaan Amalan 5S yang kini dijenamakan semula kepada Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA). Langkah ini selaras dengan usaha memperkukuhkan budaya organisasi berprestasi tinggi dan inovatif dalam kalangan agensi–agensi sektor awam melalui penyediaan persekitaran, budaya kerja serta nilai yang menjadi amalan seluruh warga agensi sektor awam.
Secara khususnya, penjenamaan semula ini dilaksanakan bertujuan untuk membolehkan agensi kerajaan:
1. memperluas pelaksanaan di agensi-agensi Kerajaan bagi mewujudkan persekitaran yang kondusif;
2. meningkatkan imej korporat;
3. menyemarakkan aktiviti kreativiti dan inovasi selaras dengan tuntutan pihak berkepentingan;
4. menggalakkan aktiviti ke arah mewujudkan persekitaran hijau melalui pembudayaan Amalan Hijau; dan
5. memastikan elemen pengauditan memenuhi keperluan kepelbagaian agensi Kerajaan.
Selain daripada itu, EKSA juga memperkenalkan model penilaian dan pengauditan baharu yang merangkumi Kriteria Generik dan Kriteria Khusus dengan turut mengambil kira kepelbagaian premis agensi Kerajaan mengikut jenis-jenis perkhidmatan yang diberikan. Pendekatan one-size-fits-all yang dipraktikkan sebelum ini didapati kurang memadai untuk memenuhi keperluan kepelbagaian agensi Kerajaan pada masa ini. Justeru, penilaian EKSA ini akan disesuaikan mengikut lokaliti agensi yang diaudit.
Kesimpulannya, EKSA yang diperkenalkan ini bukan bertujuan untuk menggantikan konsep 5S yang telah sedia ada diamalkan, sebaliknya menambah baik elemen 5S tersebut dengan menyokong kepada pewujudan persekitaran kerja yang kondusif.
Halaman 3 dari 4